tisdag 12 februari 2008

Veckans boktips


Trots att jag inte ens har läst femtio sidor, måste jag tipsa om Anders Wahlgrens bok "Sigrid och Isaac", om det modernistiska konstnärsparet Sigrid Hjertén (se hennes "Ateljéinteriör" från 1916 här ovan!!) och Isaac Grünewald. Jag har varit förtjust i båda deras konst länge, men först nu börjat läsa historien om hur de blev hånade och bespottade - hon för att hon var kvinna, han för att han var jude och de båda för att de målade "obegripligt". Anders Wahlgren citerar friskt från alla sparade brev och i boken finns det mängder av privatfoton.

Förra veckans boktips kunde ha varit "Skönhetens linje" av Alan Hollinghurst - en helt fascinerande 600-sidig roman, som jag slukade. Ni minns kanske tv-serien förra året, som gick på SVT? Boken skildrar några år under 80-talet och är fylld av politik, Thatcher, aids, otrohet, aristokrati, dubbelmoral, sex och droger. Boken har kommit i svensk översättning på det underbart strävsamma Normal förlag, som jag gärna gör reklam för så fort jag kommer åt.

Inga kommentarer: