fredag 15 februari 2008

Deppopera


Båda morgontidningarna (här är SvD:s recension) prisar den ikväll premiäraktuella filmen "Sweeney Todd", som från början är en operamusikal av Stephen Sondheim. Jag kan stämma in i hyllningskören - om du som jag gillar melodramatik, blandning av opera och musikal, är Tim Burtonfan och inte rädd för de blodfyllda scenerna, då är det här filmen även för dig. Jag hoppas att den här filmens framgång kan bli ett uppsving för Sondheim, som är en av de bästa, men i Sverige minst spelade kompositörerna. Hans musik är älskad av sångare, men teaterdirektörerna är rädda för att spela hans verk, eftersom han anses snäppet för smal. (Det tyckte även den tidigare Folkoperan-vd:n...) På premiären av filmen stötte jag ihop med Björn Kjellman. Borde inte han vara en lämplig Sweeney Todd på en (Stads)teater nära mig...?!

Inga kommentarer: