tisdag 27 maj 2008

Verklig verksamhetsutveckling

Som trogna bloggläsare vet så har Kulturhuspersonalen ägnat några heldagar under våren för att diskutera verksamhetsutveckling. Igår hade vi den sista dagen i just den här omgången. Och om man frågar mig så tyckte jag att det var en toppendag!

Vi gick dels igenom konkreta åtgärdsförslag på verksamhetsförbättringar (bland annat jobbprao på någon annan enhet än sin egen!), dels ägnades lång stund att diskutera attityder och värderingar; Hur ska vi vara mot varandra? Hur kan vi ge konstruktiv feedback? Hur ska man förhålla sig till sitt privata, personliga respektive professionella jag på sitt arbete? (Privat ska man inte vara på sin arbetsplats, slog jag fast. Däremot måste man vara otroligt personlig och professionell!) Otroligt intressanta frågor, som jag tror att man pratar alldeles för lite om på många arbetsplatser.

Jag är jättenöjd med dom här dagarna. För egen del har det känts otroligt roligt att höra (i princip) all hundra anställda komma till tals, se de diskussioner som har förts i olika tvärgrupper och höra alla idéer och tankar som finns om verksamheten och det interna arbetet. Vi kommer att följa upp detta efter sommaren, så att samtalet hålls levande.

Inga kommentarer: