måndag 7 april 2008

Ljus i mörkret

Jag kan skåda ett ljus i (bio-)mörkret. Mitt i den svenska biodöden så inviger Kulturhuset en helt ny, superhögteknologisk digital biograf - Klarabiografen, på plan 2, precis vid rulltrappan och ingången till Läsesalongen. (Som vakna kulturkonsumenter vet, så har vi visat film ett bra tag, vi smög igång redan i höstas, men har väntat på de snygga biofåtöljerna, som nu är på väg hit från Malaysia.) Och de 78 platserna säljs slut väldigt fort, till exempel när vi har våra serier "Psykologer ser film" och kortfilmsserien "Open Screen Stockholm".

Jag började måndagsmorgonen att tillsammans med två kloka Kulturhushjärnor, Helena Gomér och Madelin Ahnlund Downey, planera den högtidliga invigningen om en månad, som ska förrättas av kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt. Vi kommer att bjuda på popcorn, kan jag avslöja. Och det kommer kännas väldigt lyxigt att få stå som chef och hälsa filmfolk välkomna till invigningen av biografprojektet, som min företrädare Uwe och en bunt människor har slitit hårt och länge för att förverkliga. Ibland är det lätt att vara chef.

Bilden föreställer Sir Laurence Olivier som "Hamlet" som Cinemateket visar hos oss i morgon kväll.
Läs mer om Klarabiografen här och om det aktuella filmprogrammet här.

Inga kommentarer: