torsdag 23 oktober 2008

Finfina riksdagsbesökare

Vi hade finfint besök nu på förmiddagen, nämligen ledamöterna i Riksdagens kulturutskott. Varje år gör de en studieresa ute i landet, och i år har de valt att resa ända till Stockholm. Och första anhalten är då förstås Sveriges mest välbesökta kulturinstitution med sina tre miljoner personer per år: Kulturhuset.

Researrangör och egentlig värd är landshövding Per Unckel, men han var generös nog att låta mig, Bosse Andér från kulturförvaltningen, Benny Fredriksson från Stadsteatern, Inga Lundén från Stadsbiblioteket och förstås kulturborggarrådet Madeleine Sjöstedt berätta om våra respektive verksamheter och framtidsplaner. Jag valde att placera oss hela sällskapet mitt i vår fantastiska Nan Goldin-utställning, en passande inramning för att prata om kultur på hög nivå.

I afton träffar jag hela gänget igen för då öppnar landshövdingen upp sitt hem för middag, och ni vet ju alla vad som kommer hända med det hemmet framöver om jag får råda...

Idolfoto (se ovan) föräras en av de få bloggande kulturpolitikerna, tillika kulturskottsledamot, Olof Lavesson.

Inga kommentarer: