torsdag 12 augusti 2010

164 trappsteg ner


Leif Handberg på KTH - här på bilden - hade läst min blogg och tyckte att han minsann också hade "Sveriges häftigaste byggnad" och ville visa den för mig. Och det fick han, förstås. Så idag har jag varit i reaktorhallen på KTH:s campusområde. Vi tog 164 trappsteg ner under jorden och där fick jag med egna ögon uppleva R1, Sveriges första kärnreaktor.

1948 togs de första svenska stegen för att föra Sverige in i atomåldern, och den fungerade fram till 1970. Sedan dess har den varit ur bruk och de senaste tio åren har Leif kämpat för att den ska användas - inte bara ur forskningshistoriskt hänseende, utan också för levande konst och kultur. KTH har ju faktiskt "vetenskap och konst" inskrivet i sin logotype ... Moderna Dansteatern, Cullbergbaletten och Riksteatern är några som redan varit där.

Och det känns verkligen mäktigt som en katedral där inne! Under hösten kommer några operaföreställningar att ges där, så passa på då! Min mobilkamera räckte inte till att ta några bilder i underjorden, så kolla här. Jag får lov att hålla med Leif, han har hand om en väldigt häftig byggnad, han också.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: