onsdag 12 augusti 2009

Bilddagboken á la Eric

Kära dagbok! Igår var en oerhört fullmatad dag. Höstsäsongen har verkligen börjat med besked. Möten, människor och kulturupplevelser i massor. Därför blir det ett osedvanligt långt och bildspäckat inlägg.
Hela förmiddagen ägnades åt ledningsgruppsmöte med kulturförvaltningen. Personalchefen Barbro Erlandsson, Liljevalchschefen Mårten Castenfors och stadsbibliotekarien Inga Lundén (som dessutom är ny ordförande för Svenska Biblioteksföreningen, jättegrattis!!) och vi andra pratade om hur sommaren varit för våra olika verksamheter, kommande kulturnämndsfrågor och så en hel del om etritreanska festivaler och stadens klotterpolicy.

Vid lunchtid var det dags för högljudd invigning av Kulturfestivalen, mitt på Plattan. Kulning (damerna i guld på bilden) och ett gäng helt olika sorters trumslagare och blåsare förenades i en skön trumbattle med massor av åskådare.

Eftermiddagen inleddes med möten med Hanna Brogren, Stockholms stads kommunikationsdirektör, om hur vi bäst kan få in kulturlivet och vår satsning Ekoteket i samband med att Stockholm är Miljöhuvudstad nästa år ...
... och fortsatte med mitt återkommande möte med kulturdirektören Berit Svedberg, där vi går igenom saker som har hänt och saker som ska hämta. Här ser ni henne i färd med att boka in våra kommande möten för hösten.
Här har vi en av mina favoritserietecknare, Sara Granér, som kan ses i DN på söndagarna. Vi inviger här hennes utställning på våning 4, som heter "Det är bara lite aids" fullt av drastisk och spetsig humor.
Och sen snabb marsch till mitt favoritplace i stan, Tessinska palatset, där landshövding Per Unckel bjöd på umgängesmingel för Kulturfestivalspartners. Regnet stod då som spön på den vackra borggården, så speciellt tack till konserthuschefen Stefan Forsberg, som delade med sig av sitt paraply! Både kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och festivalchefen Claes Karlsson hyllade - passande nog? - Vattenfestivalen ...

Nu har klockan hunnit bli 18.55 och jag ska se Nina Hemmingssons och Liv Strömquists seriefigurer äntra teaterscenen i "Jag är din flickvän nu" med Teater Viirus från Helsingfors. Det är också invigningsföreställningen för Stadsteaterns gästspelscen. Och jag fick lära mig mer om sex, relationer, tåtrick, vilka som är historiens mest provocerande pojkvänner och att jag måste lyssna på Stinglåtar med andra öron. Otroligt kul och stark feministpowerföreställning med mängder av oneliners, missa inte!!
Som sig bör på invigningar så bjöds det på dryck och tilltugg och mängder av bekanta, och mer människor mötte jag på vägen hem ...
... genom Kungsträdgården. Tusentals ungdomar hade samlats för den stora invigningskonserten för Ung 08-festivalen. En skön avslutning på en lång dag. Och nu stundar en ny dag i kulturens tjänst. Hörs snart, kära dagbok!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt inlägg! Man blir ju nyfiken på vad ni sa om klotterpolicyn som man läst mycket om i sommar...

Eric Sjöström sa...

Visst blir man ...!

//Eric.