tisdag 11 november 2008

Barnslig invasion

Håller på att packa för fullt inför morgondagens resa till Paris, men måste ju innan jag åker tipsa om något som jag kommer att missa tack vare Paris-resan - men som du inte får göra! Nu på lördag är det barninvasion på Kulturhuset - de tar över hela huset.

Jag bad Katti Hoflin, vår chef för Rum för Barn, berätta varför man inte får missa det här. Så här säger hon:
"Jag tror det är historiskt; att låta barns kultur och barns perspektiv genomsyra Kulturhuset! Vi pratar mycket om barn och att de är viktiga. Men viktigare är att göra. Lördagen den 15/11 är det deras hus. Jag vet att man blir större inuti av att komma ikontakt med konst och kultur, och framförallt att skapa själv. Det mesta den här dagen är därför interaktivt. Rundpingis i Hörsalen! Fråga Oraklet om vad som helst! Teckna Manga! Gör ditt eget slime! Och allt, mina vänner, är gratis... Hej från Katti"

Hela programmet för Barnens Kulturhus finns här. Nästan 50 programpunkter och som samtliga är gratis alltså, som möjliggörs av otroligt många inblandade, alltfrån Nobelmuseet, Fritid för alla, Kungliga Baletten, Marionetteatern och - min personliga favoritprogrampunkt - Hundens Hus. Åsså våra kära sponsorer, förstås - Polarn O Pyret!

Inga kommentarer: