torsdag 13 mars 2008

Äggande bra reklam

Marknadsföring för en kulturinstitution är, precis som för vilket företag som helst, helt livsviktigt. Om vi som arbetar med kultur tycker att vi gör bra och viktiga saker, så måste vi förstås kunna informera och locka gamla och nya besökare på bästa och mesta möjliga vis. Min tidigare arbetsplats Folkoperan har, mycket tack vare mångårigt samarbete med reklambyrån Lowe Brindfors, legat i framkant när det gäller marknadskommunikation.

Och igår blev det klart att Folkoperan och Lowe Brindfors inte fått mindre än fyra nomineringar i Sveriges största reklamtävling Guldägget. Allt tack vare "Zarah", den nyskrivna operan i höstas, där vi satte en mustasch på en idolbild av Zarah Leander. Så här i efterhand kan jag avslöja att jag tog in flera jurister innan jag godkände bilden för att vi skulle kunna klara oss i eventuell rättslig tvist om nu någon hade tyckt att det till exempel skulle betraktas som ärekränkning. Och trots någon procents risk för domstolsinställe, så tyckte vi att det var för bra idé för att stoppa. Stort grattis till både Folkoperan och genierna på Lowe Brindfors!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jomenvisst var det en smart grej att sätta dit den fula muschen på vackra Zarah. Först blev jag fly förb-d men sen insåg jag att intresset för Zarah trots allt ökar och därmed får fler människor insikt om att hon aldrig var nazist utan grandios artist.
Kolla bara allt som sker runt henne på scener i Sverige och utomlands IDAG! Otroligt är ett understatment.
www.zarahleander.blogg.se