måndag 29 september 2008

Mina egna boktips

På grund av postförkylningskänslor (och inte av denna anledning, så fåfäng är jag inte...) så gjorde jag inte som alla andra, nämligen drog till Göteborg och Bok- och biblioteksmässan. Jag gick i frivillig exil på landet istället och ordnade min egen mässa - bara med mig själv och ett gäng författare. Hade precis dagarna innan fått två böcker i mina händer av tillförlitliga personer.

Den ena slukade jag i ett nafs: "Drottningen vänder blad" av engelsmannen Alan Bennett, som var en helt förtjusande upplevelse. Det var en gång en drottning, som upptäckte böckernas värld. Och hennes uppfattning om världen och sin egen roll blev sig inte lik efter det. Boken handlar förstås om läsning, litteratur, men också om monarkin och om en person som tittar tillbaka på sitt liv. Och så har den en helt magnifik slutscen...

Den andra är jag mitt uppe i, "Lektioner i avhållsamhet" av amerikanen Tom Perrotta, som också skrev "Little children", som filmatiserades och är otroligt bra film (bilden)! Nånstans i en amerikansk villaförort möter vi personer, som brottas med sin egen moral och kyrkans moral. Fantastiskt spännande personskildringar, som Tim, en före detta missbrukare, numera frälst, som gifter sig med en församlingsmedlem och upptäcker till sin förtvivlan att deras äktenskap saknar något - de grälar aldrig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar Tom Perrotta och har läst lektioner... som jag hade mycket nöje och fick många tankar av. Jag rekommenderar också hans novellsamling Bad haircut.
Vänliga hälsningar Agneta i Luleå