torsdag 11 september 2008

Berlin dag 1: Sol, ungdomstätt och Angela Merkel

Bered pa nagra trakiga blogginlägg de närmaste de närmaste dagarna. Vi har nämligen lyckats hamna pa ett hotell utan tradlöst internet... Sa jag kommer inte kunna blogga sa ofta som jag förstar att världen önskar, inte heller publicera de vackra bilderna som jag tar med min mobilkamera. Har i alla fall hittat ett sunkigt internetcafé rakt över hotellet. Sa här kommer första dagsrapporten när Kulturhusets ledning tar sig an det berlinska kulturlivet.

- Vi flög toktidigt, men alla var pa gott humör och hade vaknat i tid. Pa Arlanda träffade vi kamraten Claes Karlsson, Kulturfestivalens chef, som var pa väg till Spanien pa en gatuteaterfestival.
- Om flygresan gick fort (1,5 timmar, med en fantastisk rebellisk flygvardinna som bjöd oss självmant pa mineralvatten - trots att SAS kräver betalt), tog det däremot lang att bade första automaten för bussbiljettköpande och därefter hitta rätt tunnelbanelinje. Vojne, vojne.
- För er som är väderintresserade kan jag meddela att det är 22 grader varmt, bla himmel och shortsväder i Berlin idag.
- Vi var nervösa inför ankomsten till hotellet. För att vara sa ekonomiska, eller snala, sa hade jag bestamt att vi skulle bo sa billigt som möjligt. Lösningen var da Jugendhotell - och den stora fragan var nu: Skulle de slappa in oss när de sag att ingen av oss var (pa pappret) speciellt ung. Men allt gick bra. Alla rumsgrannar är väl ungefär hälften av var alder. Och sa bor vi mitt i Kreuzberg, den kanske mest spännande stadsdelen.
- Dagens enda inbokade studiebesök var pa Haus der Kulturen der Welt, ungefär Världskulturmuseet. Vi fick träffa hela deras ledning och satt i över tre timmar. Vi hade mycket gemensamt visade det sig. Inte minst när det gällde utmaningar i framtiden gällande ekonomi, verksamhet och besökare. Coolast var den fantastiska byggnaden (bilden), fran början en kongresshall fran 1950-talet, och museum sedan 1989. Foajén och takterrassen var enorma arkitektoniska mästerverk - och man kunde se Angela Merkels tjänsterum fran terrassen.
- Nu vantar middag. Teknikchefen Janne har fatt tips fran Matti Bye om Berlins bästa vegorestaurang.
- Auf wiederhören.

Inga kommentarer: