måndag 2 mars 2009

Äntligen invald i Akademien!

I morse hade jag bjudit in några ett gäng kloka kulturchefskollegor till Kulturhuset för att få höra de här två herrarna berätta mer om Rinkebyakademien (hemsidan ska tydligen bli bättre nästa vecka!). Det är Stavros Louca, som är pedagogiskt ansvarig, och Geronimo Unia, som är projektledare. I korthet går det ut på att högstadieeleverna i Rinkebyskolan får en mentor som en belöning, när de visar goda studieresultat. Och mentorn ställer upp att ge en inblick i arbetslivet.

Geronimo känner jag väl, efter ett väldigt intensivt samarbete på Folkoperan för några år sen i ett stort barnoperaprojekt. För några veckor sen åt vi lunch och då berättade han om det nystartade Rinkebyakademien, där han ville jag skulle vara mentor. När jag förstod att jag var i princip den enda chefen med kulturanknytning, så erbjöd jag mig att trumma ihop några stycken, för att vi skulle vara fler mentorer från kulturens värld.

Ja, ja, ja, ja till att vara med på stående fot och som samlades i morse var Eva Swartz från Natur & Kultur, tillika Madame Kulturutredning, Christina Molander från Moderna Dansteatern, stadsbibliotikarien Inga Lundén, kulturdirektör Berit Svedberg och Cecilia Hörnell från Re:Orient och Stadsmuseets chef Lotta Backlund.

Hela projektet startade precis före jul och redan är fler än 80 företag medlemmar, men även vår finansminister Anders Borg. I går kväll hoppade tydligen tjugo professorer och läkare från Karolinska på och direkt efter mötet på Kulturhuset skulle Geronimo och Stavros träffa Svenskt Näringslivs ledningsgrupp.

1 kommentar:

Unknown sa...

Härligt Eric! Om ni behöver folk på "hands on nivå" också så har du en till intresserad här i KH!
Hälsar kollegan Tina K på Marknad.