fredag 13 juni 2008

Kulturbloggsskymning

Hinner fundera en hel del här på båten. En sak som jag länge har funderat på är: Varför är vi så få kulturarbetande personer som bloggar? Borde inte alla chefer på alla våra kulturinstitutioner blogga anno 2008? Jag tycker själv att det är väldigt svårt att göra avvägningar om vad jag kan skriva. Allt det riktigt smaskiga och alla riktigt intressanta nya idéer och framtidsprojekt kommer förstås inte på pränt här på bloggen. Mina belackare kan förstås hävda att det är okvalificerat trams det jag skriver. Men – jag tycker att vi som är företrädare för offentliga institutioner är skyldiga att göra allt för att öka transparensen och publikkontakten. Min blogg är ett litet trevande försök. Kommer på rak arm bara på Eva Kumlin på Svensk Form. Nu när Lars Norén ska bli chef för Folkteatern kanske han börjar skriva dagbok i bloggform?

1 kommentar:

Nikis dagbok sa...

Åjo, det finns massor av kulturbloggare. Fast de flesta med maktposition använder bloggen mer som ett redskap för propaganda/reklam för sin institution än som en plats för debatt...