fredag 6 juni 2008

Konst pa hog niva

Dagens hojdpunkt alla kategorier var besok i Mori Tower. Eftersom min egen dator inte funkar i kvall maste jag lana hotellets, som inte tillater prickar over bokstaver eller nedladdning av bilder. Darfor maste du sjalv googla upp Mori Tower for att forsta storheten. Det ar femtiotre vaningar hogt, invigt 2003 och sjukt hogt. Trots min hojdradsla tog jag mig upp pa utkikspunkten, bredvid helikopterplattan, mitt pa taket. Man ser forstas hela mangmiljonstaden Tokyo och man ser hur fantastisk varierad staden ar. Valdigt manga skyskrapor, men minst lika manga lagre hus och manga gronomraden. Eftersom det var molnigt idag sag vi tvarr inte Mount Fuji.

Jag och Margareta fick en privatvisning av Akkiko Miko, curator pa Mori Art Museum (som ligger pa 52a vaningen), och som just nu har en fantastisk utstallning av alla Turnerpristagare, bland annat Damien Hirsts fantastiska kossor. Akkiko var behjalplig nar Kulturhuset gjorde den stora Arakaiutstallningen i vintras, sa hon kanner val till Kulturhuset.

Och i den supersnabba hissen (som tar 45 sekunder pa sig att komma upp till toppen!), motte vi en japansk dam som gratulerade oss svenskar till att ha nationaldag idag! Hur hon kunde ha koll pa det hann vi inte ta reda pa, men Japan verkar vara valdigt intresserade av Sverige. Pa hotellet nu ikvall hittade jag den engelsprakiga tidningen Japan Times, med en stor artikel om Sverige och idolbild pa Fredrik Reinfeldt och ambassadoren Stefan Noreen, dar det framgar hur bra det gar for Ikea (oppnar snart sitt femte varuhus har), HM (oppnar snart sin forsta butik har) och hur langt framme vi ar nar det galler jamstalldhet, bade i det politiska livet och inom barnomsorgen.

Inga kommentarer: