onsdag 27 maj 2009

Min nya följeslagare

Jag har just träffat min "adept" för första gången. Jag är ju mentor i Rinkebyakademien och det har dröjt tills nu till vi äntligen har kunnat träffas. Men idag fick jag och Okan Saygin hälsa på varandra för första gången. Okan är 16 år, går i 9:an på Rinkebyskolan och kommer att börja plugga el på Sankt Eriks gymnasium i augusti, med målet att bli elingenjör så småningom.

Okan har vaga minnen av att varit med skolan på Rum för Barn, men det är också hans enda kontakt med Kulturhuset - hittills! Nu ska vi spendera några halvdagar tillsammans då han ska få följa med mig på möten, för att se hur det går till i yrkeslivet. Nu ska vi ses redan nästa vecka igen.


Det visade sig att vi antagligen har setts förut. För några år sedan, när jag var VD på Folkoperan, så gjorde vi ett stort operaprojekt med två sjätteklassare i Rinkeby. Och Okan var med då! Världen är liten, som man så ofta kan konstatera.

Inga kommentarer: