onsdag 4 juni 2008

Hett avslappande dagsslut

Idag i Tokyo var dagens stora utmaning att åka kommunalt. Igår var vi tvungna på grund av tidspress och allmän nyanländarförvirring ta taxi överallt. Men idag skulle vi på allvar ge oss på Tokyos dokumenterat svåra kommunala transportsystem. Det är ett otal linjer, stationer och operatörer som förser staden med persontransportmöjligheter. Jag kommer inte här med längre utläggningar om vedermödorna, men - det är en prövning, kan jag meddela att hitta rätt i underjorden.

Nåväl, vi kom till slut till Shugoarts, ett galleri som just nu visar en jättefin utställning med skulptören Shiego Toya, som arbetar med furuträd, som han gör barockinspirerade skulptörer av med hjälp av motorsåg! Nästa konstnär är faktiskt svensk, Ylva Ogland, som visades i USA förra året. I samma byggnad som Shugoarts finns en handfull andra unga gallerier, som vi också hann skanna av.

Vi hittade mer svenskanknytning idag. Vi träffade nämligen utställningschefen på Museum of Contemporary Art, madama Yuko Hasegawa. Hon är på väg till Stockholm för Iaspis räkning. Hasegawa ska träffa en mängd svenska konstnärer och konsthallschefer för att ta tempen på svenskt kulturliv. Och man förstår att hon är tung i sammanhanget, hon gör en mängd utställningar även utomlands och verkar känna gud och hela världen. Vi ska träffa henne i Stockholm nästa vecka och då får vi visa henne vårt tjusiga Kulturhus!

Efter en lång dag och lång hemresa slängde jag mig ner i hotellets helt underbara utomhusbad, som är otroligt mysigt. Bilden ovan är faktiskt damernas bad, men mina egna foton blev så mörka, så jag tog den här från hotellets hemsida. Det verkar som om herrarnas bad är mycket trevligare kan jag meddela - vi har stenar, träd och växter. Vattnet är jättevarmt och man ligger och tittar upp på den japanska stjärnhimlen - hur fantastiskt som helst, kommer bli ett standardinslag under min vistelse här.

Inga kommentarer: