söndag 1 juni 2008

Den hedvallska kulturpolitiken

Tänk om Barbro Hedvall får rätt. I egenskap av en av våra tyngsta politiska kommentatorer, så borde väl våra politiker lyssna på henne. Eller? Varför tjafsa så mycket om kultursponsring, när den ger så lite, menar hon här. Se hellre till att den statliga kulturbudgeten växer procentuellt varje år. Och så får sponsring tjäna som grädde på moset. Precis så menar jag också att det borde fungera, istället så är varje kulturinstitution som jag känner till beroende av att jaga sponsorer, även för den löpande verksamheten. Barbro, på vilken partilista kan jag kryssa för ditt namn nästa val?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det är ju en intressant fråga det där med kultur och värdet med den. Särskilt i tider som dessa när alla som synar människors tillvaro gör det med skygglappar för allt annat än ekonomi.
Klart konstaterat är i alla fall att kultur är en synnerligen lönsam företeelse i samhället.
HÄR kan man läsa en intressant avhandling i ämnet som man borde trycka upp i näsan på berörda makthavare för att få dom att inse det vi kulturschajasar redan vet - vi gör människor glada, friska och harmoniska.

Haregott i Nippon!
Johan

Eric Sjöström sa...

Jo, jag känner till folhälsoinstitutets rapport. Så även vetenskapligt går det att belägga att kultur gör samhället och dess medborgare gott. Men, jag undrar vilka och hur många bevis som egentligen ska till för att höja kulturens värde i Sverige? Och jag börjar mer och mer tycka att kulturen har ett eget värde, och inte ska behöva motivera sitt berättigande genom att bidra till ökad folkhälsa till exempel.

//Eric.