onsdag 3 juni 2009

Det är mycket Astrid nu

Under snart ett dygn har jag haft förmånen att ha Astrid Lindgren i tankarna. Jag sitter ju med i styrelsen för Astrid Lindgrens Näs, ett nytt kulturcentrum som är uppbyggt kring hennes barndomshem i Vimmerby. Idag hade vi styrelsemöte i Stockholm. Och jag kan avslöja att vi har ett helt nytt stipendium på gång!! Det är Stiftelsen för bevarandet av Astrid Lindgrens gärning (ja, jag sitter med där också), som nästa år kommer att dela ut stipendium till "... den som i Astrid Lindgrens anda utvecklar barns fantasi inom litteraturens, musikens, teaterns, filmens eller annat konstnärligt område". Astrid Lindgren-stipendiet kommer att lysas ut nu under hösten och så ska vi sätta samman en klok grupp människor, som ska besluta om vem den lycklige/a blir.

Och igår kväll hyllades hon med utdelning på Konserthuset av ALMA-priset, världens största barn- och ungdomslitteraturpris. De lyckliga mottagarna Tamer Institute var rörda över vänligheten från både utdelaren Kronprinsessan och svenska folket. Det blev en fantastiskt fin kväll med mina favoritartister Nina Ramsby och Salem Al Fakir. Och mina - sen gårdagskvällens konsert - nya favoriter, Gränslöst, ett gäng folkmusikungdomar från Dalarna, som spelade så man blev alldeles glad i hela kroppen.

1 kommentar:

Stefan Tell sa...

Jag var där och fotograferade för ALMAs räkning, här ser du några av bilderna från evenemanget.

Prisutdelningen

Var även med när Tamerinstitutet besökte Kulturhuset och Rum för barn, så hör gärna av dig om du behöver bilder.

mvh
stefan