onsdag 18 februari 2009

Extra! Vår nya bibliotekschef talar ut

Rastlös loppisfyndande före detta rullgardinstillverkare. Möt Kulturhusets nya bibliotekschef! Catharina Fogelström är chef för Läsesalongen och Serieteket och vi är så överväldigande glada att nu få ha henne hos oss. Catharina började i måndags och jag tyckte det var lika bra att göra en kortintervju på en gång med henne för att ta temperaturen.

Nu har du varit på Kulturhuset ett par dagar. Vad är dina första intryck av din nya arbetsplats?
Oj, våldsamt mycket olika intryck på en och samma gång får jag väl säga. Inte helt otippat. Här händer det mycket, det finns en slags driv som jag kan känna mig väldigt hemma i. Man vill mycket! Biblioteken Läsesalongen och Serieteket är ingen undantag, och kanske är det så att man vill lite väl mycket på en och samma gång. Vad vi behöver göra är att hitta vår identitet och kärna och utveckla en struktur för vad vi ska vara och göra som är tydligare. Men då måste man också våga välja bort saker. Så tänker jag. Och så hoppas jag att jag snart lär mig att hitta lite bättre!

Närmast har du varit chef för biblioteket i Vallentuna. Vad har du mer jobbat med?
Precis innan Vallentuna kom jag från Södersjukhusets bibliotek där jag jobbade med undervisning och marknadsföring av bibliotekets tjänster och innan dess hade jag mitt första biblioteksjobb som projektledare för det Miljöbibliotek som finns på Helsingborgs stadsbibliotek. Innan jag pluggade till bibliotekarie jobbade jag med allt möjligt; rullgardinstillverkning, inom vården, telefonförsäljning och reporter på lokaltidning för att nämna något.

Hur skulle du beskriva dig i din yrkesroll?
I jobbet är jag engagerad, driven och vill att det händer saker. Jag vill framåt, vill utveckla och prova nya vägar. Tydlig hoppas jag att jag är, och ganska så strukturerad. Lite mindre otålig önskar jag att jag var kanske.

Och hur skulle du beskriva Catharina utanför jobbet?
Privatcatharina är nog ganska så lik. Nyfiken och lite rastlös kanske, mindre strukturerad. Jag är särbo, bor på söder, 38 år och gillar att läsa, promenera, lyssna på musik, fynda på loppis, se film och en hel del till.

Till sist, hur tror du att en biblioteksbesökare på Kulturhuset om en tid kommer att märka att du har kommit ny som chef?
Man kommer succesivt att märka att vi funnit vår kärna och identitet, främst genom att vi spetsar oss ytterligare. Något trevande kommer processen att vara, men efterhand blir det tydligare och tydligare vad det innebär att vara bibliotek i Kulturhuset i förhållande till huset i övrigt och till stadens alla andra bibliotek.

Inga kommentarer: