måndag 18 augusti 2008

Lindansare och massmördare

Är precis nu på väg tillbaka till kungliga huvudstaden efter ett dygn i Göteborg. Solen skiner, kan jag meddela. Om det inte vore för att mina tågmedresenärer är i upprorstillstånd över att det inte finns plats till alla som har köpt biljetter, vore allt frid och fröjd. Jag sitter dock säkert.

Är extremt nöjd med mitt teaterfrosserimarathon igår på Dans- och teaterfestivalen. Såg tre, väldigt olika och väldigt bra, föreställningar. Tack vare Taxi Göteborg hann jag i tid kors och tvärs genom staden: Röda sten, Backateatern och Folkteatern.

Les Colporteurs lindansarshow var väldigt vacker, dramatisk och humorfylld - och visade att en lindansare inte bara kan ha mjuka skor eller vara barfota, utan också ha tåspetsskor och högklackat. Grymt imponerade, och väldigt bra livemusik till.

"Airport kids" (bilden) var en märklig dokumentärteaterupplevelse. Åtta barn, eller "globala nomader", mellan 7 och 12 år, berättade om sin tillvaro som barn till jetsetföräldrar som jobbar på Philip Morris, Tetra Pak eller något annat multionationellt företag. Barnen har kreditkort, pratar minst tre språk, går på internatskola och får ständigt vara beredda att åka vidare i världen. Klar publikfavorit, med stående ovationer!

Och så "Jerk" då. Vad ska man säga. Någon mer obehaglig, obegriplig och stark historia har jag inte sett på en teaterscen. Skådespelaren Jonathan Capdevielle gestaltade med hjälp av några handdockor de fasansfulla sexualrituella morden, som några tonårskillar utförde på ett tjugotal unga pojkar. Rysligt bra. (Jonathan lär också natten innan ha hyllat Madonna på hennes femtioårsdag med en hejdundrande nattshow på Röhsska museet. Det hade man velat se.)

Efter "Jerk" tumlade jag matt hem, mätt och belåten, till hotellet. Som jag måste tipsa om. Avalon heter det, är ganska nyöppnat, ligger väldigt centralt och är supersnyggt. Fyllt med konstverk, designmöbler, tjocka mattor, sköna badrockar och tv i hissen!

Inga kommentarer: