Stockholms festivalfrossa är inte riktigt över än. Just nu pågår Östersjöfestivalen för full hals - utan parader på stan eller öltält. Jag tycker att det är en av de absoluta höjdpunkterna, och ett otroligt tillfälle att få höra internationella orkestrar och uppleva världsdirigenter på hemmaplan. Igår bevistade vi Berwaldhallen och ett halvsceniskt uppförande av Janaceks opera "Döda huset", som mig veterligt aldrig har givits i Stockholm tidigare. Handlingen utspelas i ett sibiriskt fångläger. Finska Radions symfoniorkester framträdde under Esa-Pekka Salonens (bilden) ledning. Och så en helmanlig (!) solistensemble och herrkör. Janacek har aldrig varit en av mina stora favoriter, hans musik är lite för ogreppbar för mig. Trots textmaskin och bildspel, så blev operahandlingen inte helt glasklar... Förvirringen blev inte mindre av att sångarna gjorde flera roller var.
Musiksverige var förstås på plats. Skymtade i vimlet en sommarfräsch tillträdande operachef, Birgitta Svendén, och hann prata med Folkoperans nye och synnerligen trevliga musikaliska ledare Joakim Unander, som berättade att han var nygift och gav lite insideinformation om repetitionsarbetet för "Glada änkan". Pausen tillbringades i sällskap med de alltid så charmanta Svenska Dagbladets musikredaktör Bo Löfvendahl och Benny Marcel från Kulturrådet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar