lördag 8 november 2008

Zürich dag 1-3 i kortversion

Åter i hemmiljö. En mix av krånglig nätuppkoppling, mycket CNN-tittande för kolla in Obamafebern, hårt festivalschema och ännu hårdare förkylning gör att det blir en kort totalsammanfattning av Zürichintrycken här:

Föreställningarna vi såg gjorde inte sånt himla starkt intryck. Vi pratade med flera av IETM-deltagarna och ingen var riktigt imponerad av själva det schweiziska teaterutbudet... En av de bästa var nog "Airport Kids", som jag redan hade sett i augusti i Göteborg och därför valde bort till förmån för andra föreställningar. Min favorit var en musikteaterföreställning, "Requiem" med gruppen Velma, som har sitt ursprung i rock- och elektroklubbar. En väldigt bra programpunkt var de konst- och kulturvandringarna som ordnades för att visa Zürich och samtidigt berätta om kulturlivet. Jag gick med i kvarteren i Kreise 4, som är stadsdelen med mest prostitution och droger, men som de senaste åren har snyggats till mer och mer. Vi gick runt i flera timmar och fick också hälsa på i en konstnärsateljé, där Andrea Muheim arbetar.

Vi sprang också på en hel del workhops, panelsamtal och gruppdiskussioner. Heta ämnen var hur man närmar sig andra världar än den västeuropeiska, hur man når fram till politiker med budskapet att kultur kostar (som om dom inte redan vet det) och vikten av kultur som samhällskraft. Annars ägnade vi mycket kraft på umänge och nätverkande med övriga europeiska teatermänniskor - precis det som IETM går ut på. Jag tror att vi fick några riktigt bra napp, men det får visa sig längre fram...

Noterat 1 i Schweiz: Alla röker. Precis överallt och jättemycket. Noterat 2: Borgmästaren verkar vara en riktig trevlig prick. Han bjöd på mottagning i stadshuset (bilden) och var mäkta stolt över att delar av teatereuropa hälsade på i hans hemstad (som för övrigt gav mersmak; otroligt fin stadsmiljö och omgivet av vatten och höga berg).

Hoppas, men vågar inte lova, kunna vara en flitigare bloggare i Paris nästa vecka, än jag var under den här resan... Nu ska jag ligga nerbäddad i min egen säng och hoppas bota min förkylning.

Inga kommentarer: