söndag 16 november 2008

Paris dag 3-4: Mingelpartyn, bilder och halsont

Får bli en kortare sammanfattning av de två avslutande dagarna i Paris. Fredagkvällen avslutades på ett ståndsmässigt vis. Vi var hembjudna till en franskegyptisk konstsamlare, eller rättare sagt till ett av hans hem i Paris... - en paradvåning vid Champs-Élysées. Hemmet var fyllt av samtidskonst från hela världen, tillika gäster med konstanknytning.

Fredag och lördag spenderades dels att se resten av det stora Paris Photo då vi också stötte ihop med svenskarna JH Engström och Anders Petersen, dels vara med på några av de fotografiska kringarrangemang som ordnades på gallerier, butiker (bland annat på coola Colette) och i hotelllobbys - ofta bjudna på dryck och tilltugg. Inte konstigt att jag gillar Paris Photo.

En eftermiddag tog jag igen mig på hotellrummet för att bota mitt halsont och sluka Lehane-boken. Mitt resesällskap var dock flitiga på Grand Palais stora Picassoutställning och Lee Miller på Jeau de Paume. Precis innan vi åkte till flygplatsen hann vi också med att få en utförlig visning av den legendariska fotoagenturen Magnum och se deras egen utställning av Philippe Halsmans surrealistiska bilder (se Dalí-klockan ovan).

Är extremt nöjd med resan - jag förstår nu när folk säger att det finns inget bättre tillfälle än Paris Photo att få se den nya fotokonsten från hela världen, samlat under några dagar. På onsdag är det redan dags att packa kappsäcken igen, då till Liverpool med anledning av att de är Europas kulturhuvudstad i år.

Inga kommentarer: