måndag 10 november 2008

Snille spekulerar

Frågorna hopar sig efter att jag länsat mitt postfack idag, efter några dagars bortovaro. Jag har nämligen fått en inbjudan till Svenska Akademiens högtidsdag, som ju infaller den 20 december varje år. Allt för att hedra Gustaf II Adolfs födelsedag, minsann.

För oss noviser i sammanhanget är det skönt att Akademien noggrannt på sin hemsida redogör för vad som händer:

"Bänkarna ute i salen är fyllda med förväntansfullt sorlande åskådare, alla i högtidsdräkt. Det är en uppskattad förmån att få en biljett till evenemanget. Salen har bara drygt 500 platser, och en del av dessa är reserverade för höga befattningshavare inom den offentliga förvaltningen och framstående företrädare för landets kulturliv. "

Nu hopar sig frågorna. Hur ser högtidsdräkten ut för de här "framstående företrädarna för landets kulturliv" ut? Är det frack? Eller funkar smoking? Ser också framför mig att jag måste beställa tid för ondulering av hår, ansiktspeeling, fixa limousinservice och ordna pampuscher.

2 kommentarer:

Elisabet Widlund sa...

Folkdräkt, naturligtvis.

Eric Sjöström sa...

Förstås! Den stockholmska folkdräkten får det bli då! Har fått flera mejl och sms om att det nog förväntas frack i alla fall...

//Eric.