torsdag 13 november 2008

Paris dag 1: Ankomst, japansk flashback och heja Ryanair

Så är vi då i Paris! Vi är här för att inspireras och knyta kontakter. Anledningen heter Paris Photo, som är den största och bästa fotokonstmässan i världen. Eftersom vi på Kulturhuset har koncentrerat oss på fotokonst (är vi månne bäst i Sverige?), så är det förstås väldigt viktigt att vi håller koll på den internationella scenen.

Eftersom jag är novis (även på detta område...) känns det väldigt tryggt att jag som resesällskap har vår samlade intelligentia från vår utställningsenhet; Margareta Zetterström, Estelle af Malmborg, Pia Kristoffersson och Gunilla Mårtens med som följeslagare.

Vi har ägnat eftermiddag och kväll och sett hälften av alla utställare och skakat hand och pratat med ett gäng gallerister från hela världen, som samlas just nu på Carousel de Louvre. Extra kul är att bland alla tiotusentals människor återse några bekanta från min och Margaretas resa till Tokyo före sommaren - Paris Photo har japanskt tema just i år.

Nu är mina sinnen mätta och nöjda med dagens intryck, så jag väljer att stoppa här. Måste bara till slut göra reklam för Ryanair. Vi åker till Paris tur och retur, fem personer, för en sammanlagd kostnad av 2.500 kronor - 500 kronor var. Så ni skattebetalare kan liksom jag somna lugnt i afton. Bon soir.

PS. Eftersom jag missade Dennis Lehanes besök i kväll på Kulturhuset på vår Internationell författarscen, hedrade jag honom genom att köpa hans "Ingenting är heligt" på Pressbyrån på Cityterminalen. Ska nu läsa några sidor innan jag somnar in helt och hållet.

Inga kommentarer: