söndag 9 mars 2008

Museala framtidsfrågor

Jag har använt delar av denna disiga söndag för att förbereda mig inför ett seminarum på Armémuseum nästa vecka. Under två dagar samlas Sveriges museifolk i Stockholm på "Vårmötet 2008" för att diskutera aktuella framtids- och branschfrågor. Jag har blivit tillfrågad ifall jag vill leda ett av de många seminarierna som arrangeras, det om sponsring - en högaktuell fråga för kulturlivet. Susan Bolgar från föreningen Kultur och Näringsliv och Ian Wiséhn från Myntkabinettet kommer att berätta om sina erfarenheter och tankar.

Jag vill också att vi tar upp:
- Är kulturlivet fortfarande frågande inför att samarbeta med näringslivet?
- Är alla kulturinstitutioner spronsringsbara?
- Hur avgörande är avdragsrätten?
- Vad tillför sponsringssamarbete förutom pengar?
- Bra och dåliga exempel på kultursponsringsprojekt.
Jag hoppas också på att det blir en livlig frågestund med den hundrahövdade publiken.

1 kommentar:

Maria sa...

Jag förbereder mig också för de seminarier jag ska hålla i. Sökte på DN efter ett par artiklar om kultursponring som jag tror publicerades i höstas, men hittade dem inte. Hittade artikeln om dig istället och länken till din blogg. Bra idé. Funderade på samma sak när jag blev chef för ett drygt år sen men hann aldrig riktigt. Vet att de handlade om Arts & business bland annat. Får leta vidare. Intressanta frågor i vilket fall. Lycka till!