onsdag 14 maj 2008

Tidning ger mer eko

Har varit väldigt nyfiken på den nya ekolivstidningen, som det har pratats om ett tag, och idag hittade jag den i pressbyrån: EcoQueen. Tänk Damernas värld- och Elle-kvinnor 30 +, så känns tidningen. Mycket mat, mode, inredning. Lite bil och lite kultur.

Och jag gillar den, måste jag säga! Kan bero på att det inte finns några jämförbara konkurrenter än... Man är liksom glad för det lilla. Det är tydligen inget annat tidskriftsförlag än LRF Media som har förstått att det finns pengar att hämta i den ekologiska trenden.

Snygg form och intressanta artiklar (visste du att Leonardo di Caprio är miljökämpe, att italienskt vin alltid transporteras med tåg och eller att designern och entreprenören Johanna Hofring har lanserat en helekologisk kollektion i New York och startat Ekovaruhuset i Stockholm?).

Lite tjejig för min smak, med mycket rysch och pysch. Men också tänkvärda saker, som:
- Kristofer Lundström, som utnämner Dan Wolgers till kretsloppskonstnär när han snodde Liljevalchs bänkar och sålde dom.
- Modedesigern och gästprofessorn på Beckmans Mathilda Tham, som vill ha "klädbibliotek", där man låna kläder regelbundet, som en prenumeration. Finns tydligen i England.
- Att det går åt 6.600 liter vatten och 103 bekämpningsmedel för att tillverka ett par jeans.

EcoQueen ger mersmak för en Kulturhuschef som gärna vill ha ett ännu mer Ekologiskt Kulturhus. Men namnet, hörni! Är inte det det absolut töntigaste på en tidskrift för 2000-talet? (Däremot är jag väldigt nöjd med redaktionens dissande av restaurangvärlden, "där det fortfarande är roligare att bygga torn av maten än att tänka eco-reko. Grow up, boys.")

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Du kanske skulle gilla Camino - Sveriges första magasin för hållbar konsumtion. Den har funnits i ett år. Kolla in www.caminomagasin.se - men ger även ut ett relativt glassigt magasin 4 ggr om året.

Eric Sjöström sa...

Bra tips! Jag gillade kopplingen till fair trade. Allt hänger ju liksom ihop.

//Eric.