måndag 4 juli 2011

Almedalsveckan dag 1: egen debatt, miljöpartister och privatradio

För andra sommaren i rad är jag på plats några dagar på den mest aktivitetstäta, omdiskuterade och omskrivna plats i sommartid: Almedalsveckan i Visby. 1400 programpunkter, varav väldigt många handlar om kultur.



Jag bor precis som förra året på Baltic Centre for writers and translators, där jag får hyra ett rum, precis ovanför Domkyrkan och tjusig utsikt över staden och havet.



På kvällen deltog jag själv i en debatt, om mediamakt och kulturjournalistik. Vilken roll spelar kultursidorna för kulturlivet? Vad är kulturjournalisternas roll? Vad är bra och vad kan bli bättre?

Ungefär så var frågorna och jag hoppas att det blev en någorlunda intressant debatt. Extra plus var att en av de omnämnda konstnärerna i debatten, Anna Odell, själv visade sig vara på plats och gav sig in i diskussionen.

Debatten spelades även in av Sveriges Television och sänds på Kunskapskanalen, så ni kan själva se hur jag och övriga i panelen skötte oss.

På bilden anas från vänster: moderatorn Anna Serner, vd på TU och i höst chef för Filminstitutet, Stina Oscarson, chef för Radioteatern, jag själv, Gabriel Byström, kulturchef på Göteborgs-Posten och Jan Söderqvist, frilansande kulturskribent och författare, som på kort varsel ersatte en insjuknad Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet.



Efter debatten lyssnade jag på de debuterande språkrören i Miljöpartiet, Gustav Fridolin och Åsa Romson ...



... och även om 80 privata radiostationer, som har 2,6 miljoner radiolyssnare, organiserade i Radiobranschen, RAB.

Lars Adaktusson intervjuar Anna Berggren, MTG Radio, och
Staffan Rosell, SBS Radio.
Anna vill gärna utveckla mer pratradio och samhällsjournalistik i och med Radio 1.

Staffan påtalar vikten av att unga och nya artister når många lyssnare via kommersiell radio. Man hör artisterna först på radio, sen kollar man upp dom på spotify, enligt honom.

Koncessionsavgiften - 130 miljoner kronor per år - som går till staten är ett stort hinder för utveckling av kommersiell radio, enligt dom båda. Man hoppas förstås att den nya public service-utredningen och ihärdigt lobbyarbete ska ändra på detta.

Första dagen var lika späckad, som det ska vara. Jättekul att vars här i år och ska bli väldigt intressant att följa seminarier och programpunkter några dagar.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: