torsdag 11 december 2008

Kulturhuset ska hjälpa kulturhus

Häromdagen skrev jag på ett upprop till stöd för kulturhuset Cyklopen, som för två veckor sen utsattes för attentat och brunnit ner till grunden. Bakom uppropet står närmare 100 "kulturpersonligheter" (finns det verkligen inget bättre ord?), däribland Thåström, min gamla hjälte.

Idag fick jag och Nina Röhlcke från Lava chansen att möta två av krafterna bakom Cyklopens verksamhet, Victor Marx och Klara Asp. Victor hade en enormt skön t-shirt med foto av det nedbrunna Cyklopen med texten: "Er aska är vår eld". Nu på lördag ordnas en stödmanifestation i Högdalen med Stefan Sundström och andra. Vi har nu planer på att Kulturhuset ska ge av sin eld till stöd för Cyklopen... Jag återkommer i frågan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad anser ni om de uppgifterna att cyklopen som kulturhuset ska stödja användes för att tillverka material för att använda mot polismakten vid kravallsituationer. Det ska ju tillexempel tillverkats fotanglar för att punktera däck på polisbilar.

Eric Sjöström sa...

Jag stödjer inte saker som punkterar däck, men jag stödjer kulturhus, som blir nedbrunnet av nynazister.

//eric.

Anonym sa...

Du får gärna uppge hur och var du fått denna information, för den verkar rätt absurd så kulturkampanjen mest sysslar med kulturverksamhet...

Den politiska verksamheten har aldrig, enligt mina erfarenheter, utförts på olagliga sätt.