fredag 28 december 2012

Tack och hej då!


Vid nyår slutar jag som chef och konstnärlig ledare för Kulturhuset. Efter fem fantastiskt roliga och spännande år går jag nu vidare. Jag kommer förstås sakna kollegorna, verksamheten, huset och alla besökare något enormt, men kommer – precis som jag har gjort sen tidiga tonåren – besöka Kulturhuset ofta.

Jag har fått två fantastiska hej då-presenter: Dels den förestående sammanslagningen med Stockholms stadsteater, vilket gör att organisationen nu blir ännu starkare och att vi sammantaget kan erbjuda ett maximerat kulturutbud för alla i Stockholm. Dels kommer alla verksamheter i Kulturhuset i fortsättningen kunna ha öppet alla veckans dagar – måndagar har vi bara kunnat ha en begränsad del av huset öppet hittills. Dessutom kommer Kulturhuset att vara öppet under årets alla dagar, alltså även jul, nyår och midsommar. Jag ser det som en historisk händelse att Kulturhuset nu äntligen blir tillgängligt för så många som möjligt

Under de fem åren som har gått är det mycket jag är stolt över, där förändring, utveckling och större tillgänglighet har varit ledorden.

Som utgångspunkt för våra idéer och utvecklingstankar har vi hela tiden haft våra besökare i fokus. Att vi förra året uppvisade rekord med 1,8 miljoner till våra verksamheter och 3 miljoner besökare totalt till hela huset känns helt enormt. Antalet besökare är förstås viktigt för en offentligt finansierad stor institution. Men kvaliteten ska vi ju aldrig tumma på. Att vi då även har fått högre betyg för varje år i våra publikundersökningar känns som ett gott betyg för den höga kvaliteten på utbudet. Vi är, hävdar jag, på god väg mot vår vision, som vi tog fram för några år sedan; att Kulturhuset ska vara en föregångare och självklart centrum för samtida kultur.

Flera nya verksamheter har startats under de fem åren: Ekoteket med program och utställningar kring hållbarhetsfrågor, det världsunika biblioteket TioTretton, som enbart är till för alla mellan tio och tretton år, den nya multiarenan Studion där vi bland annat har konserter och klubbar, det digitala konstgalleriet Screen som gör konst tillgänglig dygnet runt, fristadsförfattarprogrammet som Kulturhuset nu ansvarar för och renoveringen av biblioteksdelen på våning 2 med Serieteket och Bibliotek Film & Musik. Och så förstås det bästa av allt: ombyggnationen av hela bottenplanet, våning Plattan med bibliotek, galleri, scen och restaurang, som nu äntligen utgör en inbjudande huvudentré till huset.

Vi har också infört fri entré till utställningarna, satsat på konstpedagogik för att nå nya grupper från skolor och föreningar, spridit information om vår verksamhet via ett samarbete med Metro i hela Storstockholm fyra gånger per år, haft fokus på digital utveckling – bland annat med helt ny prisbelönt hemsida – och initierat nya stora årligen återkommande samarbeten med en mängd externa aktörer, till exempel Pridefestivalen, konstmässan Supermarket, Stockholm Jazzfestival, konstmusikfestivalen Sound of Stockholm och performancefestivalen Stoff. Bland mycket annat.

Jag har sett det som ett otroligt stort förtroende och privilegium att få ansvara för den så unika och angelägna verksamheten Kulturhuset, norra Europas största kulturinstitution. Under resor, inte bara i Sverige, utan även utomlands, är det slående vilket starkt renommé som Kulturhuset har. Jag har under ina fem år fått se flera prov på hur betydelsefull vår verksamhet är och hur mycket den engagerar.

Tack till alla er som har följt min blogg, som har varit igång ända sedan min första dag som Kulturhuschef, den 1 februari 2008. Det här inlägget blir också det sista.

Vi ses!

Inga kommentarer: