Jag, Nordeas sponsringschef Tomas Björklund, Handelshögskolans nya chef för grundutbildningen Emma Stenström och Skatteverkets tidigare generaldirektör Mats Sjöstrand ler mot kameran - som hölls av debattledaren Gunilla Kindstrand, på bild igår. Vi har just avslutat seminariet "Skatteavdrag, sponsring och donationer - mer pengar till kulturen?" med frågan om det finns fler ekonomiska lösningar än generösare avdragsmöjligheter för kultursponsring och donationer eller förenklade skatteregler för kulturen?
Det är förstås väldigt svårt att referera en diskussion som man själv har varit med i, men både Dagens Media och Svenska Dagbladet refererar delar av samtalet. Tomas framhöll att Nordea väldigt gärna satsar på idrott, och då företrädes den delen som uppmuntrar barn och ungdomar, och att han hävdar att idrottsrörelsen är väldigt mycket bättre än kulturlivet på att paketera sina erbjudanden. Mats hävdade med emfas att den vanligaste formen av kultursponsring är att betrakta som en gåva, eftersom motprestation saknas och därmed inte är avdragsgill. Jag å min sida hävdade då att skattelagstiftningen inte kan vara skriven i sten och formulerad klar en gång för alla - varför tycker inte Skatteverket att man kan se över avdragsrätten?
Vikten av fler intäktskällor till den offentligfinansierade kulturen är en överlevnadsfråga - vilket kulturliv har vi annars om några år? Om nu inte staten vill öka kulturanslagen, så borde man göra allt för att vi själva ska kunna öka vår egen finansiering.
Det framstår allt mer viktigt att vi i kulturlivet samlar oss. Och apropå idrotten, se på Riksidrottsförbundet. Tänk vad ett Rikskulturförbund kunde åstadkomma - inte minst som samtalspartner till staten, men också när det gäller påverkan och opinion!
-------
Jag passade också på att göra ett utspel. Gunilla Kindstrand frågade oss i panelen om hur kulturlivet ska möta och samtala med näringslivet. Och då menade jag att kulturen inte ska göra som man gjorde kvällen innan, på ett torg mitt i Visby. Då arrangerade 15 av Sveriges viktigaste kulturorganisationer en kulturmanifestation. I vita och grå kläder stod några av de bästa kulturarbetarna vi har i landet och läste texter.
Jag menar att om kulturlivet nu bestämmer sig för att åka till Almedalsveckan för att förändra villkoren för branschen så måste man fundera över vilken form är bäst. I Visby samlas toppskiktet av politiker och näringsliv. Är det då rätt att ställa sig på ett lastbilsflak och läsa texter med en känsla av undergångsstämning? Den efterföljande karnevalen förändrade inte intrycket i mina ögon. Vi i kulturen framställer oss väldigt ofta som offer - det är inte rätt väg. Vi är stolta, professionella yrkesarbetare i en väldigt viktig del av samhället. Borde vi inte uppträda så också?
Under veckan har jag också blivit besviken på debattklimatet i kulturen. Under en av debatterna, där en av paneldeltagarna väldigt medvetet fällde spetsiga och provocerande uttalanden- så börjar delar av publiken bua. En gjorde till och med pistoltecken i luften. Är det det debattklimatet vi, vuxna människor ska ha? Har vi inte högre tak i vår bransch?
Mitt lunchsällskap: Stina Jofs och Anneli Rogeman, redaktionschef respektive chefredaktör för tidningen Vi. I solskenet, med varsin fårostsallad framför oss pratade vi samarbete med Kulturhuset till hösten. Mer info kommer efter sommaren, men jag kan avslöja att det kommer bli väldigt bra!
Min sista eftermiddag i Visby och Almedalsveckan ägnade jag åt skolan och kulturen. Katti Hoflin (till höger) Kulturhusets egen chef för Rum för Barn, ledde ett seminarium med rubriken: Backlash för kulturen i skolan?
Vänster på bild står Monica Sparby, Länsteatern på Gotlands driftiga chef, som var generös med att låna ut teaterns fina lokaler för nästan alla kulturseminarier hela veckan.
På seminariet diskuterades om lärarutbildningen rustar de blivande lärarna för de estetiska lärprocesserna. Och om skolan använder estetlärarna och det professionella kulturlivet för att utveckla undervisningen - i alla ämnen?Mer forskning på området efterlystes.
Ulla Wiklund, utvecklingschef på Rikskonserter, har mångårig erfarenhet av att arbeta med att sprida kultur i skolvärlden. Hon möts ofta av attityden att kultur är "grädde på moset" och "kul", inte att det ingår i skolans huvuduppgift.
I den nya gymnasiereformen 2011 har all estetisk verksamhet både berövats sin ställning och som obligatoriska ämnen. Och all forskning visar att elever som håller på med estetiska ämnen också har goda teoretiska kunskaper. Utomlands förstår man mer och mer vikten av "art education" till skillnad mot Sverige.
Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén var rädd för den syn på kunskap som finns, där kulturämnen har väldigt låg prioritet.
Teaterchefen Måns Lagerlöf vittnade om hur det hänger på enskilda lärares entusiasm om eleverna på en skola får tillgång till teaterföreställningar. Och skolan är ju ändå platsen där man blir till som människa och då är det rimligt att man möter musik, dans, litteratur, film och konst.
Han tycker också att det är konstigt att han har mött så många nyutexaminerade gymnasielärare som inte har läst Strindbergs "Ett drömspel" - borde inte den vara obligatorisk, undrade han.
---------
Efter detta tar jag semester. Det var första året för mig på Almedalsveckan. Och jag är väldigt nöjd med att jag åkte. Nästa år hoppas jag att vi är ännu fler kulturaktivister av alla slag som är på plats!
- Posted using BlogPress from my iPhone
2 kommentarer:
Hallå där!
Såg dig i seminariet och tyckte att du fick flera bra saker sagda! Toppen.
Vi är ju en del scenkonstnärer, konst och kulturarbetare som varit på plats i Almedalen, och det har varit några fantastiska dagar!
Jag, Jannike Grut från Moderna Teatern och Anders Jacobsson och Johan Thelander från Hybris konstproduktion tillhör några av dom som liksom du själv gärna står för en annan ingång till den nya tiden än "offerrolls-kulturarbetaren", och det tycker jag är viktigt att ta fram på en välläst blogg som din! Jag tror vi är rätt många med en ny syn på hur sakernas tillstånd ligger till vad det gäller kulturen, och inte minst vad man kan göra för att verka för den positiva förändring vad det gäller kulturpolitiken, som man själv önskar se!
Jag var med i manifestationen för att jag hoppades att den skulle kännas bra och ge positiv uppmärksamhet till kulturfrågorna. Men i ärlighetens namn, det blev som du säger, grått och ja, på nåt sätt högtravande. Efteråt sa min manliga kollega (!) "gubbigt" om pjäsen som spelades och vi skämtade om att inleda en dialog direkt där på torget, som i det gamla Athen han nu talade till från scenen - för en mer pluralistisk kulturdebatt!
Men vi tänkte att vi får ta det mer organiserat längre fram. Så om du har tid och plats så är vi gärna med och samarrangerar ett seminarium på Kulturhuset om detta!
För att vi tror att för att kunna samla kulturlivet, måste vi föra just detta motstridiga samtal med varandra! Vi är inte överens om sakernas tillstånd! Och vi är många som driver på för förändring, men endast ett fåtal röster som hörs (läs: får massmedial uppmärksamhet). Det är tid att fler röster från konst och kulturliv hörs, som står för andra ingångar än den som tycks gängse.
Anders och Johan som är två oerhört aktiva kulturpolitiska dansare, hade med sig fyra kulturpolitiska förslag till Almedalen som jag tycker du absolut ska ta del av på www.hybriskonst.org/blogg
Sen går den kulturpolitiska debatt jag själv driver genom Moderna Teatern vidare också "Mind the gap Nya strategier för en ny tid", där open space arbetsmetoden är den stil vi kommer att ha på debatten framöver. Det funkar absolut bäst!
Till sist vill jag bara bekräfta att det i ett Open space med bla Idrottsförbunds-representanter, som jag deltog i, framfördes att de tyckte det var svårt att "hitta kulturaktörerna" och efterlyste nån samlande portal. Så vi behöver ju verkligen samla oss både analogt och digitalt!
Detta blev ju också nämnt på det ovannämnda seminarie du deltog i, och jag tycker det är en mycket viktig uppgift att gå vidare med, om vi ska bryta isoleringen stort mellan konst och kulturlivet och övriga arbetslivet!
Ha en fortsatt underbar sommar!
Hallå där!
Såg dig i seminariet och tyckte att du fick flera bra saker sagda! Toppen.
Vi är ju en del scenkonstnärer, konst och kulturarbetare som varit på plats i Almedalen, och det har varit några fantastiska dagar!
Jag, Jannike Grut från Moderna Teatern och Anders Jacobsson och Johan Thelander från Hybris konstproduktion tillhör några av dom som liksom du själv gärna står för en annan ingång till den nya tiden än "offerrolls-kulturarbetaren", och det tycker jag är viktigt att ta fram på en välläst blogg som din! Jag tror vi är rätt många med en ny syn på hur sakernas tillstånd ligger till vad det gäller kulturen, och inte minst vad man kan göra för att verka för den positiva förändring vad det gäller kulturpolitiken, som man själv önskar se!
Jag var med i manifestationen för att jag hoppades att den skulle kännas bra och ge positiv uppmärksamhet till kulturfrågorna. Men i ärlighetens namn, det blev som du säger, grått och ja, på nåt sätt högtravande. Efteråt sa min manliga kollega (!) "gubbigt" om pjäsen som spelades och vi skämtade om att inleda en dialog direkt där på torget, som i det gamla Athen han nu talade till från scenen - för en mer pluralistisk kulturdebatt!
Men vi tänkte att vi får ta det mer organiserat längre fram. Så om du har tid och plats så är vi gärna med och samarrangerar ett seminarium på Kulturhuset om detta!
För att vi tror att för att kunna samla kulturlivet, måste vi föra just detta motstridiga samtal med varandra! Vi är inte överens om sakernas tillstånd! Och vi är många som driver på för förändring, men endast ett fåtal röster som hörs (läs: får massmedial uppmärksamhet). Det är tid att fler röster från konst och kulturliv hörs, som står för andra ingångar än den som tycks gängse.
Anders och Johan som är två oerhört aktiva kulturpolitiska dansare, hade med sig fyra kulturpolitiska förslag till Almedalen som jag tycker du absolut ska ta del av på www.hybriskonst.org/blogg
Sen går den kulturpolitiska debatt jag själv driver genom Moderna Teatern vidare också "Mind the gap Nya strategier för en ny tid", där open space arbetsmetoden är den stil vi kommer att ha på debatten framöver. Det funkar absolut bäst!
Till sist vill jag bara bekräfta att det i ett Open space med bla Idrottsförbunds-representanter, som jag deltog i, framfördes att de tyckte det var svårt att "hitta kulturaktörerna" och efterlyste nån samlande portal. Så vi behöver ju verkligen samla oss både analogt och digitalt!
Detta blev ju också nämnt på det ovannämnda seminarie du deltog i, och jag tycker det är en mycket viktig uppgift att gå vidare med, om vi ska bryta isoleringen stort mellan konst och kulturlivet och övriga arbetslivet!
Ha en fortsatt underbar sommar!
Skicka en kommentar