tisdag 18 maj 2010

Mer konst till folket


Nu kan vi bjuda på mer konst till folket. Kulturhuset bör ha mer permanent konst, hävdar jag. Förra året fick vi Gunilla Klingbergs vindspel, som finns till beskådande ovanför rulltrappan på väg till våning 2. Och för ett par veckor sen invigde vi Carola Grahns installation "Erika och jag" på vår fasad. Och nu har vi beslutat om ytterligare ett konstverk, som hör hemma i Kulturhuset. Det är Bigert & Bergströms "Hjärthärd", som när jag såg det första gången föll pladask för.


Det är ett stort hjärta, gjort i handslaget tegel och varmt ...! Verket var med i vår nyss avslutade utställning "Känn dig själv". Nu håller vi precis på att riva den utställningen och jag och Mats Bigert (bilden) har idag kommit på en väldigt bra placering - återkommer om var - där den kommer stå framöver, förhoppningsvis till mångas glädje. Jag kan avslöja att i augusti har vi ytterligare ett verk gjort av en av Sveriges bästa konstnärer på plats ...

Inga kommentarer: