fredag 23 januari 2009

Namndroppning - och avslöjande av ett kulturkotteri

Det hör ju till god bloggton att namndroppa lunchsällskap. Och den här veckan har jag hunnit luncha med inte mindre än tre spännande damer:
- förläggaren Dorotea Bromberg, där vi kunde tacka varandra för gott samarbete kring Savianos besök i november;
- Yvonne Rock, som jag känner väl sedan tidigare, dock inte i hennes nya roll: omvärldsanalytiker (!) på Stadsteatern. Finns det någon annan teater som har en sådan anställd...!?
- generalsekreterare Elisabet Andersson från SOS Barnbyar. Och vi hade ett idéfyllt samtal kring framtida samarbeten...!

Bland övriga sociala möten kan nämnas välkomsmottagningen, som Svensk Form hade ordnat för (min tidigare arbetskamrat) Lena Rahoult, pinfärsk chef för Arkitekturmuseet.

Och så hade "terapigruppen" ett av sina efterlängtade möten! "Terapigruppen" är en av dessa fram till nu hemliga kulturkotterier, som jag härmed outar. Denna konstellation uppstod för en handfull år sedan, när jag var nybliven VD för Folkoperan, samtidigt som Patrik Liljegren blev chef för Södra Teatern, Linda Zachrison för Parkteatern och Kenneth Kvarnström för Dansens Hus. Vi var unga (relativt i alla fall...), hade fått fina befattningar och kände ett behov av att träffa likasinnande och diskutera gemensamma spörsmål.

Fem år senare kan man konstatera att vi fortfarande gillar varandra, och att vi är flera som har bytt arbetsplatser. Dock fortsätter vi ändock att ses med jämna mellanrum ett antal gånger per säsong för middag kombinerat med tankeutbyte. Sedan en tid tillbaka är även Linus Tunström på Uppsala Stadsteater och min efterträdare på Folkoperan, Pia Kronqvist, invalda i församlingen.

Inga kommentarer: